Stappen die jij kunt nemen voor helderder communicatie

Stappen die jij kunt nemen voor helderder communicatie

 

 

 

Eén van de Europese organisaties die al langer bezig is met communicatie over ontwikkelingssamenwerking is het Ierse Dóchas. Vandaag delen we een paar van hun tips om concreet je communicatie-uitingen aan te passen, zodat ze duidelijker weergeven waar het écht over gaat.

Probeer generalisaties te vermijden en wees zo specifiek mogelijk.

  • Gebruik zinnen als “Werk met ons mee in de lokale gemeenschappen van [land X] om kinderen te steunen die geraakt zijn door de gevolgen van HIV en aids” in plaats van “Help Afrikaanse aidswezen”.

Probeer precieze informatie over locaties, de achtergrondsituatie en de betrokken organisaties en instituten (vooral lokale en landelijke instituten) te benoemen.

  • Beeld Afrika, Azië en Latijns Amerika, bijvoorbeeld, af als de diverse continenten die ze zijn.

Probeer ook het land te noemen en de plaats en tijd waarop je bericht zich afspeelt.

  • Gebruik onderschriften zoals “Mensen die armoede ondervinden in [land X] willen verandering” in plaats van “Mensen uit ontwikkelingslanden hebben jouw hulp nodig”.

Laat zien wat de plaatselijke cultuur is en de situaties waarin mensen leven, en beperk vergelijkingen met hoe het leven is in Nederland of Europa. Betrek lokale medewerkers zoveel mogelijk bij het verzinnen van communicatieboodschappen.

  • Vermijd simplistische tegenstellingen zoals “Zij zijn hulpeloos. Wij niet”, of “Arm zijn is moeilijk, maar arm zijn in [land X] is nog veel moeilijker”.

Licht moeilijke omstandigheden uit, en bedenk je, ondanks het feit dat niemand twijfelt aan de harde werkelijkheid van bedelende of hongerige kinderen in een land, dat dit slechts ‘een’ waarheid is over dat land. Probeer te vermijden dat je dit communiceert als de enige waarheid.

Bedenk je dat een individu vaak wordt gezien als representatief voor een heel land, continent of groep door de mensen die communicatie van goede doelen ontvangen.

  • Beelden: Probeer veel verschillende mensen te gebruiken in afbeeldingen, in plaats van steeds weer foto’s te gebruiken van vrouwen en kinderen. Laat zien dat vrouwen en mannen veel verschillende rollen kunnen hebben.

Probeer complexiteit te laten zien:

  • Identificeer zowel de goede als slechte dingen die in een land gebeuren. Waar mogelijk probeer je te richten op wat er breder speelt – de oorzaken en gevolgen van een situatie – in plaats van het idee over te brengen dat “hulp dé oplossing is”.
  • Beelden: Misschien kun je eens een fotoverhaal posten (een serie beelden die verschillende stadia van een project laten zien en daardoor meer informatie geven dan een enkel kiekje, bijvoorbeeld).

En als gezegd bovenaan, probeer je niet alleen te richten op donaties, omdat dit de indruk kan geven dat geld geven alleen armoede kan beëindigen, of politieke en economische achtergronden van armoede en ongelijkheid als sneeuw voor de zon kan doen verdwijnen.

Bron: The Illustrative Guide to the Dóchas Code of Conduct on Images and Messages

Reacties