Sociale media 04

1. Kenmerken van sociale media

Sociale media zijn in onze huidige maatschappij niet meer weg te denken. In 2013 hadden meer dan 900 miljoen mensen wereldwijd een Facebook-account en dat aantal neemt alleen maar toe. Logisch dat veel mensen met een ontwikkelingsproject onderzoeken op welke manier ze sociale media voor hun project kunnen inzetten. Het vergemakkelijkt niet alleen de communicatie met hun Nederlandse achterban, maar ook met hun partnerorganisatie. Bovendien kunnen deze twee met sociale media ook direct communiceren! Sociale media zorgt voor snelle, vluchtige en dynamische communicatie, anders dan als je bijvoorbeeld een persbericht of een fondsenwervende tekst schrijft. Het is bij uitstek een medium om te netwerken, een medium waarmee wederkerigheid van belang is. Een aantal kenmerken van sociale media:

  • De interactie staat centraal. Probeer dus niet alleen te zenden, maar ook te luisteren en te reageren. Nodig je achterban uit te reageren door ze vragen te stellen of hun mening te vragen over een onderwerp, een verhaal of een foto.
  • Berichten en filmpjes moeten kort en krachtig zijn, anders scrollen mensen snel door.
  • Teksten ondersteund door beeld zijn aantrekkelijker voor de lezer, dus gebruik veel foto’s en filmpjes.
  • Sociale media is vluchtig en gaat uit van de actualiteit; je kunt het dus het beste regelmatig bijhouden.
  • Sociale media biedt een uitstekende kans om ook je partnerorganisatie en doelgroep aan het woord te laten. Zo komt het project heel dicht bij het Nederlandse publiek.
  • Ook de voortgang van een project kun je door middel van foto’s heel goed laten zien. Elke maand een updatefoto maakt dat een project en het proces daarnaartoe zichtbaar zijn voor mensen en mensen zich betrokken voelen.

Tips: zo maak je jouw sociale media aansprekend!

Leuk om te plaatsen op sociale media is The World’s Best News Quiz. Op een speelse manier worden wereldwijde resultaten van ontwikkelingssamenwerking getoond. ‘Ontwikkelingssamenwerking werkt!’, is de boodschap. Een goede binnenkomer op jeFacebookpagina of website.

Maak ook gebruik van leuke gerelateerde virals die zich al op social media bevinden. Een viral is een korte film of tekst die mensen beweegt, waardoor zo’n film of tekst in korte tijd over een groot (online) netwerk verspreid wordt. Kijk bijvoorbeeld naar het filmpje Africa for Norway hieronder.


Naar boven

2. Keuze voor soort sociale media

Welke sociale media ga je gebruiken? Dat hangt ervan af wat je ermee wilt (netwerken en kennis delen of bijvoorbeeld fondsenwerven), wie je doelgroep is (welke leeftijd, welke interesses) en hoeveel tijd je hebt. Het is slim om niet meteen met alle sociale media aan de slag te gaan, maar afhankelijk van wat je wil een duidelijke keuze te maken. Je kunt uiteraard je achterban en partner betrekken bij de inhoud van bijvoorbeeld een Facebookpagina of Twitteraccount. Zo hoef je niet alles zelf te schrijven en is er bovendien meer interactie en betrokkenheid. In dit hoofdstuk vind je een overzicht van de meest populaire sociale media op dit moment. Per stuk bespreken we een aantal kenmerken van de sociale media.

Naar boven

3. Rol van de partnerorganisatie

Ondanks de vele mogelijkheden die sociale media bieden om de mensen van het project aan het woord te laten of in beeld te brengen, gebeurt dit nog weinig. Jammer, want het is interessant om de projecten dichter bij mensen in Nederland te brengen.

Wat je bijvoorbeeld kunt doen is:
  • Laat de directeur van de partnerorganisatie een regelmatige update geven.
  • Plaats een link naar een beleidsdocument van de overheid van het land waarin het project zich bevindt over bijvoorbeeld onderwijs of gezondheidszorg, of maak daar een kleine samenvatting van.
  • Interview iemand die baat heeft gehad bij een vorig project om zo resultaten te laten zien.
  • Laat mensen ter plekke foto’s nemen om de voortgang te laten zien (iedere maand een foto van de voortgang van de bouw).
  • Laat de Nederlandse achterban rechtstreeks vragen stellen aan de lokale partnerorganisatie. Bijvoorbeeld door één keer per kwartaal een vragensessie in te lassen. De ene dag kunnen mensen vragen stellen, de volgende dag of dagen geeft de partnerorganisatie antwoorden. Je kunt ook een Skype-sessie of Google+ Hangout plannen, waarmee je rechtstreeks met elkaar kunt praten en elkaar kunt zien.
  • Volg de officiële sociale media-accounts van samenwerkingspartners. En deel de meest interessante ontwikkelingen of tweets weer op jouw sociale media.

4120

Voorbeelden van Facebookpagina’s waar de partnerorganisatie een duidelijke rol heeft zijn bijvoorbeeld: Let er overigens wel op dat je nooit politiek of cultureel gevoelige informatie plaatst die je partnerorganisatie of mensen in hun omgeving zou kunnen schaden. Bedenk dat veel mensen meelezen met wat jij schrijft!

Naar boven

4. Facebook

facebook

Facebook is een gratis sociale netwerksite waarop gebruikers hun persoonlijke interesses delen met anderen. Gebruikers maken een persoonlijk profiel aan. Ook een pagina voor de organisatie is mogelijk. Je kunt anderen op Facebook uitnodigen om ‘vriend’ te  worden. Op je prikbord (wall) of dat van anderen kun je berichtjes plaatsen. Bijvoorbeeld over actuele ontwikkelingen in een project, zoals de vorderingen van de bouw van een school, of een tussenstand van de hoeveelheid geld die is opgehaald. Bovendien kun je mensen uitnodigen daar reacties op te geven. Dat is leuk én levert wat op:

  1. Je krijgt inzicht in wat er leeft bij jouw achterban. Welk soort berichten krijgen de meeste likes, welke vragen worden er gesteld? Daar kun je weer op inspelen door meer van dat soort berichten te posten. Je kunt zien hoe oud mensen zijn, van welk geslacht en wat hen interesseert. Daar kun je ook je inhoud weer op afstemmen.
  2. Je kunt mensen op een andere manier betrokken houden bij je project. Vraag bijvoorbeeld eens wie er nog een goedkope copyshop weet of wie er een paar uur bij jouw kraam wil staan op Koningsdag. Zo betrek je mensen persoonlijk. Omdat je geen persoonlijk bericht stuurt, maar het op je prikbord plaatst, hoeft niemand zich verplicht te voelen om te reageren.
  3. Als mensen op je berichten reageren, ze liken of delen, zien ook hun vrienden en familie dat. Zo creëer je een groter bereik en naamsbekendheid. Andersom helpt het ook als je zelf berichten leuk vindt. Zo bevorder je de interactie en worden jij en jouw project vaker genoemd.
  4. Je spreekt meerdere mensen tegelijk aan en kunt ze snel oproepen om iets voor je te doen. Bijvoorbeeld petities tekenen voor eerlijke handelsverdragen als je actief bent in Bangladesh, mensen oproepen om alleen maar eerlijke cacao te nuttigen als je actief bent in Ghana, etc.

Facebook en andere sociale media werken het beste als je ze regelmatig bijwerkt, vragen stelt of er op een andere manier actief mee bezig bent. Daarom kun je het beste van tevoren nadenken over hoeveel tijd je erin wilt steken, en met elkaar afspreken welke personen binnen je organisatie dat gaan doen.

Als je een account aanmaakt, denk dan goed na over de gebruikersnaam. Mensen moeten je makkelijk kunnen vinden en herkennen; ga dus geen al te ingewikkelde naam verzinnen, maar gebruik bijvoorbeeld gewoon de naam van jouw organisatie.

Je kunt hier een Facebook account aanmaken. In dit filmpje wordt in minder dan 3 minuten stap voor stap uitgelegd hoe je een Facebook-account kunt aanmaken. En dit YouTube-filmpje laat uitgebreid de basishandelingen binnen Facebook zien.

Naar boven

5. Twitter

twitter

Met de gratis sociale netwerksite Twitter verstuur je korte berichtjes van maximaal 140 tekens. Je kunt mensen of organisaties volgen die zich overal ter wereld bevinden en wellicht informatie voor je hebben. Met @ + naam Twitteraccount (bijv. @WildeGanzenNL) kun je directe berichten versturen. En als de ander jou ook volgt, dan is het mogelijk om een privébericht (direct message) te sturen via dm @ + Twitteraccount.  Met # + onderwerp in je tweets zorg je dat mensen die op dit woord zoeken bij je terecht komen, bijv. #WildeGanzen. Twitter is in beginsel een conversatienetwerk, dus ga vooral de dialoog aan met mensen.

Maak je account aan via https://twitter.com/signup. Denk goed na over de gebruikersnaam die je wilt gebruiken. Een lange gebruikersnaam (veel karakters) betekent minder tekens over voor je bericht. Je kunt ook hyperlinks (naar bijv. je donatiepagina of interessant nieuws) in de berichten plaatsen. Lange hyperlinks kun je verkorten op websites zoals https://bitly.com/ en http://goo.gl/ zodat je zo min mogelijk tekens kwijt bent aan de links. Ook kun je foto’s toevoegen in je berichten om deze aantrekkelijker te maken.

Begin organisaties, vrienden en personen te volgen. Als jij iemand volgt, verschijnt elk bericht dat degene post op jouw ‘timeline’. Zo stel je jouw eigen berichtenstroom samen van informatie die voor jou interessant is. Als je interessante inhoud post, zullen mensen jou ook (terug) gaan volgen. Zo bouw je dus aan je netwerk.

Als je twittert, bedenk dan goed dat je snel weer moet reageren op berichtjes. Het is echt een dialoog, met zeer korte berichtjes, dus minder geschikt om van alles over een project te vertellen.

Naar boven

6. MyWorld

myworld

MyWorld.nl is er voor iedereen die zich actief inzet voor ontwikkelingssamenwerking. Het online platform wordt beheerd door Wilde Ganzen, Cordaid, Impulsis en NCDO. Op MyWorld.nl wordt kennis gedeeld en worden ervaringen uitgewisseld. Dit platform is dus uitermate geschikt als je ervaringen en kennis wilt delen met anderen, wilt ontdekken wie er allemaal actief is in het land waar je het project ondersteunt, of wie een project heeft op hetzelfde gebied als dat van jou.

MyWorld.nl bestaat uit verschillende onderdelen.

De MyWorld-community: een trefpunt waar actieve wereldburgers ideeën opdoen en onderling netwerken. In de community kun je jouw eigen organisatie presenteren, kennis maken met anderen, vragen stellen, reageren op andere vragen of artikelen en kennis uitwisselen. Je kunt actief deelnemen aan deze community door een profiel aan te maken op https://community.myworld.nl/, waarna je ook lid kunt worden van bepaalde groepen, bijvoorbeeld op land (Kenia, Ghana) of thema (gender, onderwijs).

De tabs “MyWorld magazine en “Trainingen” kun je online bekijken zonder ingelogd te zijn. Deze tabs bevatten nieuwsberichten, kritische artikelen en columns over onze inzet voor een wereld zonder armoede en het gehele aanbod van trainingen, netwerkdagen, seminars en andere bijeenkomsten speciaal georganiseerd voor particuliere initiatieven.  Vier keer per jaar verschijnt het magazine als bijlage bij het maandblad OneWorld.

Naar boven

7. LinkedIn

linkedin

LinkedIn is een zakelijke netwerksite gericht op professionals. Je kunt je gratis aanmelden bij LinkedIn en een profiel aanmaken. De site is vooral bedoeld om te netwerken en om in groepen kennis en expertise uit te wisselen. Met ‘linken’ bouw je een virtueel netwerk op. Als je actief bent in groepen profileer je jezelf en leer je anderen kennen die mogelijk interessant voor het project zijn.  Zoals mensen in de (lokale) politiek, experts op voor jou relevante thema’s of bevlogen mensen die vrijwilligers kunnen worden. Ook kun je in contact blijven met mensen die je ontmoet hebt tijdens bijeenkomsten.

Soms maken particuliere initiatiefnemers op LinkedIn thematische of regiospecifieke groepen aan. Zo is er bijvoorbeeld een LinkedIn groep voor particulier initiatief actief in Zuid-Afrika.

Je kunt hier je eigen LinkedIn-profiel aanmaken.

Een paar concrete tips voor effectief LinkedIn-gebruik zijn: upload een goede foto, schrijf een duidelijke professionele headline, maak je profiel 100% compleet, zoek bestaande contacten op en maak nieuwe, vraag om aanbevelingen (recommendations) bij je LinkedIn-contacten, gebruik de status-update om ‘in the picture’ te blijven en meld je aan bij groepen die voor jou relevant zijn. Enkele van de vele mogelijkheden die LinkedIn biedt:

  • LinkedIn kan gebruikt worden om contact te houden met oud-collega’s bij verandering van werk of project. Zo kun je altijd terugvallen op expertise van mensen die je kent en vertrouwt.
  • Doordat het netwerk niet alleen bestaat uit directe contacten maar ook uit contacten van contacten (second degree connections) en verder (third degree connections) kun je jouw relaties vragen je te introduceren en zo je professionele netwerk verder uitbouwen.
  • Via network statistics kun je precies volgen wie er in je netwerk zitten, hoe groot het netwerk is, welk soort specialisten er in zitten en uit welke landen ze komen.

Naar boven

8. En verder

social-media-workshop-for-your-business-Curacao

Sociale Media is in ontwikkeling. Er komen geregeld nieuwe sociale media bij en in verschillende landen worden verschillende sociale media gebruikt. Wil je meer weten over YouTube en Instagram? Deze media worden in het hoofdstuk Beeldgebruik uitgelegd.

Voor meer inspiratie kun je ook lid worden van de Facebookpagina van Wilde Ganzen of ons volgen op Twitter.

Naar boven