Schone Kleren Campagne en AMREF Flying Doctors winnen Hoogvlieger Awards

Schone Kleren Campagne en AMREF Flying Doctors winnen Hoogvlieger Awards

 

 

Maandag 28 juni was een warme avond in Pakhuis de Zwijger. IDleaks reikte daar twee prijzen uit, de ‘Vlieg in het Oog-Award’ en de ‘Hoogvlieger Award’, voor respectievelijk de minst en meest ‘ge-reframede’ campagne van een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie. De Awards werden uitgereikt door zowel het publiek als door een vakjury.

De twee sportieve winnaars van de Vlieg in het Oog-Award (Dorcas en Cordaid Kinderstem) konden blijven lachen en namen hun prijzen met opgeheven hoofd in ontvangst. De jury had de prijs gegeven omdat de kinderen van het project in de film van Cordaid wel in beeld waren gebracht, maar geen stem kregen: er werd alleen maar óver hen gepraat. Dit draagt volgens hen bij aan het voort blijven bestaan van een stereotyp slachtofferbeeld.

De tevreden winnaars, Amref Flying Doctors en Schone Kleren Campagne, namen de prijzen in ontvangst voor de Hoogvlieger award. IDleaks had voor de gelegenheid de hoofdrolspeler in de video van Amref Flying Doctors, Peter Nguura uit Kenia, gevraagd naar zijn reactie. Mooie manier om zelf ook op deze avond een stem te geven aan de mensen in de landen waar het om gaat! De jury was lovend over de manier waarop de Schone Kleren Campagne erin geslaagd was om een link te leggen tussen een naaister in Bangladesh en de kleding die we dragen, door gebruik te maken van het verhaal van de naaister zelf.

De moeilijkheid om een eerlijke en genuanceerd beeld te schetsen in een fondsenwervende film bleek ook deze avond weer. De winnaars van de Hoogvlieger Award betroffen (informatieve) communicatie-uitingen, terwijl de winnaars van de Vlieg in het Oog-award voornamelijk fondsenwervende uitingen waren. Siri Lijfering, voorzitter van IDleaks, riep met klem op om toch ook te proberen fondsenwervende uitingen te reframen, omdat dit de uitingen zijn die door het grote publiek gezien worden en dus het meeste effect hebben op beeldvorming. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 3% van de mensen doorklikt naar ‘meer achtergrondinformatie’ op een website!

Reacties