Online media 03

1. Waarom online media?

Even een mailtje sturen, reageren op een facebookbericht, iets opzoeken via Google of een bericht plaatsen op de website van je initiatief. Alles wat je via het web kunt doen om je achterban te informeren, met je partnerorganisatie uit te wisselen en informatie te vergaren valt onder online media. Daarover, en over hoe je online media kunt inzetten voor het project dat je ondersteunt, gaat dit hoofdstuk.

Samen met je partnerorganisatie

Razendsnelle technologische ontwikkelingen maken het steeds makkelijker om foto’s, filmpjes, interviews, etc. met je partnerorganisatie uit te wisselen. Als je de partnerorganisatie zoveel mogelijk het woord geeft, krijgt de achterban een makkelijke verbinding met het project en meer inzicht in wat jullie samen proberen te bereiken. Door direct contact gaat de achterban in het klein ervaren wat jij ook ervaart in contact met de partnerorganisatie. De kans dat mensen langdurig betrokken blijven wordt hiermee groter.

Kruisbestuivingen

Via internet vind je makkelijk samenwerkingspartners en kun je ook onderzoeken wat er allemaal al gaande is in het land waar je project zich bevindt. Zo is kruisbestuiving mogelijk en kun je met het project afstemmen op een groter geheel, zoals de Millenniumdoelen of de doelen van de Nederlandse ambassade in je projectland.

Naar boven

2. Website

Mensen maken vaak voor het eerst kennis met je organisatie via een website. Een aansprekende en overzichtelijke website is daarom belangrijk.

Website bouwen

Homepage

De homepage bijvoorbeeld. Als die in één oogopslag duidelijk maakt wat het doel van het initiatief is, wie de initiatiefnemers zijn en voor wie het initiatief bedoeld is, heb je al veel gewonnen. Om mensen betrokken te krijgen is het goed om lokale mensen hierover te laten vertellen. Kernwoorden en -termen over het onderwerp, zoals bijvoorbeeld “structurele armoedebestrijding”, “internationale samenwerking”, “onderwijs” of “gezondheidszorg”, zorgen ervoor dat zoekmachines als Google de website eerder vinden (en dus hoger plaatsen in de zoekresultaten) als iemand zoekt op deze termen.

Foto’s en film werken goed op de homepage, naast korte aansprekende tekstjes. Ook belangrijk om mee te openen of ergens op de homepage te plaatsen zijn de resultaten. Met Google Maps kun je bovendien de locatie van het project aangeven.

Een transparante en realistische beeldvorming geeft je achterban het gevoel dat zij echt bij kan dragen. Bijvoorbeeld met geld. Handig is daarom om de weg naar geld doneren op je website zo makkelijk mogelijk te maken. Een paar klikken en het is geregeld. Als mensen hun e-mailadres achterlaten (alleen dat, andere gegevens vinden mensen meestal niet prettig), dan kun jij ze langdurig op de hoogte houden van het project.

Meer tips voor een bezoekersvriendelijke website:

  • Plaats op de homepage links naar sociale media accounts van het project en naar de nieuwsbrief.
  • Geef bezoekers ook de mogelijkheid om het project te ‘liken’ of te twitteren via knoppen op de homepage.
  • Maak het makkelijk om op de nieuwsbrief in te schrijven, maar ook om weer uit te schrijven.
  • Zet de contactgegevens op een makkelijke plaats.
  • Als je het geld hebt: huur een tekstschrijver in om aansprekende teksten te schrijven.

Zelf de website bouwen

Lijkt al het bovenstaande je ingewikkeld? Dat valt mee! Programma’s zoals WordPress maken het relatief makkelijk om je eigen website te maken en te publiceren. Op de site van WordPress staat een stappenplan hoe je aan de slag kan met dit programma. Maar voor je begint moet je de domeinnaam registreren. Bijvoorbeeld via hostnet. Als de website gebouwd is kun je deze hier ook laten hosten. Hier zijn vaak geen hoge kosten aan verbonden. Vaak is er wel iemand in je omgeving die hier goed mee uit de voeten kan en het leuk vindt om op deze manier bij te dragen aan je initiatief. Het is handig een student ICT te vragen dit te doen.

SEO, ofwel: zorg dat je website gevonden wordt!

seoHoe zorg je dat zoekmachines zoals Google je website bovenaan in de zoekresultaten zetten? Dat kan via het zogenaamde Search Engine Optimizer. Voor deze internet-marketingstrategie lees je hieronder een aantal makkelijk toepasbare trucs:

Links naar je site

Hoe meer er naar je site gelinkt wordt van andere plekken op internet, hoe beter. Meer links betekent niet alleen meer bezoekers, maar ook hoger op de lijst in een zoekmachine zoals Google. Om meer links te realiseren kun je beginnen met zelf linken naar relevante websites die te maken hebben met onderwerpen als structurele armoedebestrijding, internationale samenwerking, Millenniumdoelen, etc. Mensen komen nu ook naar jouw website als tussenstation op weg naar informatie. Bovendien wordt jouw project nu in een bredere context geplaatst. Anderen zijn bovendien eerder geneigd om ook een link naar jouw website te plaatsen. Maar je kunt het ze natuurlijk ook gewoon vragen. Bij trefwoordgerelateerde webgidsen zoals http://ontwikkelingssamenwerking.startpagina.nl/ kun je je site ook aanmelden. Vergeet niet ook een link te plaatsen naar je partnerorganisatie!

Welke content maakt dat je sneller gevonden wordt?

Om 09_Radi-aid3leuke en interessante informatie te plaatsen is een goede samenwerking met je samenwerkingspartner van belang. De partner kan filmpjes en foto’s opsturen die jij kunt plaatsen. Grote bestanden zoals filmpjes kunnen simpel met elkaar gedeeld worden in Dropbox, via Google Drive en tot 2 GB per keer verzonden worden met WeTransfer. Informatie die aanspreekt wordt gedeeld en vaker bekeken. Een goed voorbeeld hiervan is Africa for Norway. Het filmpje is talloze keren gedeeld en geplaatst (een zogenaamde viral) en leidde tot hilariteit, maar ook tot discussie over de beeldvorming van ontwikkelingssamenwerking. En als er over je gesproken word, doe je ertoe! Een aansprekend verhaal is dus belangrijk op je site maar ook op sociale media-accounts. Het onderdeel Verhalen vertellen van de communicatietoolkit helpt je op weg.

Kernwoorden

Als website-adressen kernwoorden bevatten, bijvoorbeeld ‘www.projectx.nl/armoedebestrijding-in-Gambia’, worden ze sneller gevonden. In dit geval als iemand op “armoedebestrijding” of “Gambia” zoekt. Plaats de kernwoorden ook in de inhoud en de titels van bestandsnamen van foto’s en filmpjes. In de ‘metadata’ die in de code van je website staat bij de ‘description tag’ kun je een en goede omschrijving met specifieke kernwoorden plaatsen. Ook de ‘title tag’ moet goed zijn ingevuld. Deze zin leest men als eerste als de website in de zoekmachines verschijnt. Relevante woorden en termen, zoals armoedebestrijding, internationale samenwerking plaats je vooraan in de tekst. Zo snapt degene die het leest sneller waar je website over gaat en Google plaatst je hoger in de resultaten. Programma’s zoals WordPress hebben hier eenvoudige tools voor. Je hoeft dus geen expert te zijn om dit voor elkaar te krijgen. Een goede tool om kernwoorden te vinden is ‘Keyword finder’ van Google Adwords.

Meer tips en tricks

Lees meer tips zodat je website sneller gevonden wordt op bv. http://000.nl/seo-tips/ of http://www.seoguru.nl/handleiding-seo/seo-tips/.

Naar boven

3. E-mail als middel om een project te promoten.

E-mail-marketing is het promoten van producten of diensten via e-mail. Voor je project kun je het goed gebruiken.

E-mailadressen

Het e-mailadres is de eerste stap naar een blijvende relatie tussen jou, het initiatief en je achterban. Schroom dan ook niet om zoveel mogelijk mensen om hun e-mailadres te vragen, zowel online als offline. Bewaar de e-mailadressen goed in een overzichtelijke database. De status van het project, leuke foto’s en filmpjes en behaalde resultaten kun je zo makkelijk delen. Ook kun je via e-mail linken naar een online enquête of vraag op sociale media en zo respondenten betrekken. Je contacten zullen eerder gemotiveerd worden om langdurig verbonden te blijven bij het initiatief en armoedebestrijding en internationale samenwerking in het algemeen.

Digitale nieuwsbrieven

Via e-mail worden vaak digitale nieuwsbrieven verstuurd en daar is niets mis mee. In een herkenbaar, consistent ontwerp en stijl kun je mensen zo goed op de hoogte houden van geboekte resultaten. Overzichtelijke stukjes tekst met een leuke foto of filmpje werken goed. Nieuwsbrieven worden vaak tussendoor gelezen op een telefoon of iPad, dus de bestanden die je meestuurt moeten niet te groot zijn, anders duurt het moment van laden vaak wat te lang voor de lezer.

Zie hier enkele voorbeelden van leuke, stijlvolle en ge-reframede e-mail nieuwsbrieven:

Mailingen

Naast de digitale algemene nieuwsbrieven kun je ook af en toe een mailing sturen naar een specifieke groep, zoals buurtbewoners die je uitnodigt om naar een door jou georganiseerd evenement te komen. Het bevordert het persoonlijke gevoel bij de doelgroep waar het om gaat. Een goede database met zoveel mogelijk gegevens van de mensen in je bestand is wel een vereiste. Mailingprogramma’s zoals Mailchimp kunnen hier uitkomst bij bieden. Het is een makkelijk programma. Je kunt zelfs zien wie wat wanneer opent en leest. Als je uitleg nodig hebt, volg deze link.

Naar boven

4. Sociale media

Social media

De kracht van sociale media is een makkelijke verbinding en uitwisseling met de bij het project betrokken mensen: er ontstaat een dialoog en soms een langdurige samenwerkingsrelatie. Bovendien zijn sociale media, net als internet in het algemeen, goed bruikbaar als kennisbron. Meer en uitgebreidere informatie over sociale media vind je in het volgende hoofdstuk van de communicatietoolkit.

Naar boven

5. Mobiele telefonie en apps

India-photo-2-642x320

Mobiele telefonie is één van de snelst groeiende businesses ter wereld. 84% van alle burgers in ontwikkelingslanden bezit nu een mobiele telefoon met breedbandverbinding. Twee derde van alle internetgebruikers woont in ontwikkelingslanden, waar het aantal is verdubbeld in amper vijf jaar tijd (2009 tot 2014). Mobieltjes hebben gezorgd voor revoluties in communicatie, voorlichting, marktwerking (het doorgeven van productprijzen aan boeren) en zelfs bankieren.

Naast dat sms-jes en mobiele applicaties een toevoeging kunnen zijn in de uitvoering van een ontwikkelingsproject, kun je je mobiel ook gebruiken in communicatie en fondsenwerving.

  • Met een mobiel kunnen jij en de medewerkers van je partnerorganisatie snel foto’s en filmpjes maken en doorsturen of delen op sociale media zoals Flickr en Facebook. Probeer ook eens foto’s te bewerken of een slideshow te maken.
  • Houd een blog van je projectreis bij via je mobiel. Met Everytrail kun je bijhouden waar je precies bent geweest, en je kunt foto’s en filmpjes toevoegen aan je reisroute via geodata.
  • Je kunt je mobiel ook gebruiken als opnameapparaat voor interviews. Let wel op dat de opnamekwaliteit kan variëren: houd de microfoon dichtbij je mond als je praat.
  • Misschien is er wel iemand in je omgeving die handig is in het maken van apps. Een speciale app voor je stichting of het project dat je ondersteunt kan maken dat mensen regelmatig even checken hoe het ervoor staat.
  • Sms-acties in samenwerking met telefoonproviders (‘doneer nu €1,50: SMS WOORD naar XXXX’) kunnen tegen betaling gekoppeld worden aan een evenement dat je organiseert.
  • Er zijn ook fondsenwervingsapps die het makkelijk maken voor mensen om een bijdrage te leveren aan een project dat ze waarderen. Een voorbeeld van zo’n app is Geef Mobiel.

Een interessante site om eens te bekijken is http://www.cisu.dk/toolbox, waar onze Deense collega’s een aantal apps hebben uitgelicht met handige instructiefilmpjes erbij.

Naar boven

6. Crossmediaal: e-mail, website en sociale media

In alle online communicatie-uitingen kun je linken naar je andere online middelen. Bijvoorbeeld onder aan je e-mails: plaats in je handtekening het adres van je website en de icoontjes voor sociale media. Zo kan men er meteen op doorklikken. Dat geldt uiteraard ook voor nieuwsbrieven en andere online uitingen. Op visitekaartjes en folders kun je deze informatie uiteraard ook plaatsen, maar dan uitgeschreven.

Als je een digitale nieuwsbrief verzendt, laat dit dan ook weten via sociale media en je website. Zo zijn er meerdere contactmomenten mogelijk die uiteindelijk allemaal leiden naar je website en het initiatief dat je ondersteunt.

Naar boven

7. Monitoring en rapportage: hoe houd je bij of iets gelezen wordt?

Wil je serieus aan de slag met online media? Dan is het erg nuttig om te weten wie en wanneer je website, sociale mediapagina’s en nieuwsbrieven bezoeken en lezen. Waar klikt men op door? Welke berichten werken en welke niet? En waar woont je doelgroep en hoe oud is ze eigenlijk? Wat zijn hun andere interesses? Allemaal bruikbare gegevens om je achterban zo goed mogelijk te lokaliseren en benaderen. Maar hoe doe je dit?

Google Analytics

monitoring

Meestal zijn mensen vooral geïnteresseerd in het aantal dagelijkse bezoekers van hun site. Met Google Analytics kun je echter veel meer achterhalen. Zo kun je zien wie er op je website komen en waar deze mensen vlak daarvoor waren op internet. Maar ook: welke zoektermen worden gebruikt? Waar woont je doelgroep? Welke informatie vindt men interessant? Waar klikt men op door? Waarop en wanneer wordt er het meeste gedoneerd? Met een code in de html-code van je website kan Google Analytics dit allemaal achterhalen. Met behulp van de data leer je je doelgroep kennen, wordt duidelijk of je website bezocht wordt en wanneer mensen afhaken. Een uitgebreide uitleg van Google Analytics vind je hier.

Facebook Insights

Ook met Facebook valt precies te zien wie je berichten leest, hoeveel bereik ze hebben, hoeveel likes je er de afgelopen week hebt bijgekregen, hoe oud je lezers zijn en welke andere interesses ze hebben. Als je inlogt op je Facebookpagina is dit allemaal te zien bij het kopje “Insights”. Hierdoor kan je goed zien welke berichten het goed doen en welke niet.

Naar boven

8. Tot slot: Online adverteren

Online Advertising

Online adverteren kost geld en misschien denk je hier niet meteen aan. Toch zijn ook hier mogelijkheden. Programma’s zoals Google Adwords zijn er voor het adverteren in zoekmachines. Als je een bepaalde term zoekt, zie je meestal als bovenste bericht een advertentie staan. Deze plek is door een organisatie ingekocht. Als je een officieel geregistreerd goed doel bent en in het bezit bent van een ANBI-verklaring, maak je misschien kans op een ‘Google Grants’ account. Dit is een versie van Adwords, special voor goede doelen, waarvoor Google een budget van 10.000 dollar per maand beschikbaar stelt. Een nadeel is dat je maar een x aantal bedrag (2 dollar) per doorklik kan inzetten, waardoor je advertentie vaak niet prominent op de zoekpagina’s komt. Wat de precieze voorwaarden voor aanvragen zijn en hoe je er mee aan de slag kan vind je hier.

Naar boven