10 tips voor meer volgers op sociale media

10 tips voor meer volgers op sociale media

 

 

 

Wie heeft er een Facebookpagina voor zijn stichting? En wie een Twitteraccount? Als je sociale media inzet voor je initiatief, kun je veel meer mensen bereiken op veel meer manieren. Hieronder volgen tien tips om ervoor te zorgen dat je de aandacht van volgers wint – en vasthoudt.

  1. Zorg voor een duidelijke profielpagina met een logo, coverfoto en basisinformatie over je project. Wees er zeker van dat je wordt gevonden, en dat het er professioneel uitziet. Een slechte eerste indruk of onvindbare adresinformatie kan de reden zijn dat mogelijke donateurs afhaken.

  2. Geef je volgers bruikbare, interessante en deelbare content. Post updates over je project, maar ook interessante weetjes over het land en de omgeving, mooie producten of tips over duurzaam leven. Houd bij welke posts het meest worden gedeeld: zo weet je waar je volgers interesse in hebben.

  3. Deel foto’s en video’s. Plaatjes trekken de aandacht en geven in één oogopslag weer waar je post over gaat. Zorg altijd voor een pakkend onderschrift en waar nodig bronvermelding.

  4. Ga de dialoog aan. Twitter is bij uitstek een medium om dingen te vragen of in gesprek te gaan met jou of je achterban. Maak daar gebruik van! Post stellingen of polls en vraag gericht om feedback.

  5. Vraag je partnerorganisatie om hun updates op jouw pagina te delen en vragen van je achterban te beantwoorden.

  6. Wees regelmatig actief. Post ook op wisselende tijdstippen, bijvoorbeeld in het weekend of juist op maandagmorgen. Je kunt dezelfde informatie meerdere keren delen in verschillende bewoordingen. Als je geen tijd hebt, kun je ook updates vooraf inplannen.

  7. Voeg altijd een link bij naar je website of een andere plek waar meer informatie staat. Zorg ervoor dat mensen doorklikken. Zo genereer je meer verkeer naar je website en houd je de aandacht langer vast. Bovendien vinden mensen het leuk om meer te weten.

  8. Houd je statistieken in de gaten. Facebook Insights en Twitter Analytics zijn handige tools om na te gaan waar mensen naar kijken en waar ze op klikken. Investeer tijd in het begrijpen van dit soort statistieken, en gebruik de informatie om je strategie te verbeteren.

  9. Voeg sociale media-iconen toe aan je nieuwsbrief en e-mail handtekening. Dit is een cruciale stap om ervoor te zorgen dat je contacten naar je sociale media-kanalen worden getrokken. Voeg ook regelmatig links naar je Facebook- of Twitter-updates in je nieuwsbrief toe.

  10. Zet op Facebook ‘Similar Page Interests’ aan bij Instellingen, zodat mensen op vergelijkbare pagina’s jouw pagina in hun Suggesties zien verschijnen. En post ook eens op pagina’s van andere initiatieven!

Kijk ook in onze Toolkit bij Hoofdstuk 4: Sociale media!

Reacties